Abra

2020. április 6. és április 30. között kérdőíves felmérést végeztünk az adott időszakban otthonról dolgozók körében. Az online kérdőívet körbeküldtük ügyfeleink körében, illetve nyilvánossá tettük hivatalos Facebook oldalunkon, elérhető volt a HR Portál felületén is. A felmérést a LifeTraining Kft. végezte, kitöltés anonim és önkéntes volt.

A kérdőívvel a célunk a kialakult járványhelyzet miatt hirtelen otthoni munkavégzésre váltott munkatársak tapasztalatainak felmérése volt, az eredmények ismeretében célzottabban tervezhető az irodába való visszatérés.

Legérdekesebb eredményeink:

  • Néhány kivételt leszámítva a válaszadók arról számoltak be, hogy könnyen és gyorsan tudtak alkalmazkodni a megváltozott munkakörülményekhez. Az otthoni munkavégzés tehát megoldható volt ott is, ahol erre korábban nem volt lehetőség.

Nehezsegek

  • Az otthoni munkavégzés során a leggyakrabban a Megfelelő munkakörnyezet és munkaeszközök hiányát emelték ki (32%), de a nehézségek között sokan említették a Személyes találkozások hiányát (29%), a Lassabb információáramlást (24%) és a Munka-magánélet egyensúly felbomlását (22%) is.

Poziztivumok

  • A válaszadók közel fele szerint a legnagyobb pozitívum az Utazásra fordított idő és annak feszültségének elmaradása (46%), de nagy előnynek érzik a Rugalmas munkavégzést (27%), a Kényelmes otthoni munkakörnyezetet (27%) és a Zavartalan, elmélyült munka lehetőségét (26%) is.

Segitseg

  • A munkavállalóknak leginkább IT támogatásra (30%), Rendszeres vezetői kommunikációra (27%) és Stabil fizetésre (19%) lenne szüksége a munkáltatójától.

Megtartani

  • A megkérdezett munkavállalók nagy többsége (66%) szeretné megtartani részlegesen, a személyes találkozások mellett az otthoni munkavégzést. Ezen kívül a rugalmasságot, a tudatosan szervezett kommunikációt, az online meetingeket és a digitális megoldásokat is szeretnék tovább vinni a jövőbeni munkavégzésükben.

Vezető beosztásban dolgozók visszajelzései

Vezetok1

  • A vezető beosztásban dolgozó munkavállalók jelentős részének (40%) a Személyes találkozások hiánya jelenti a legfőbb nehézséget, illetve a Felborult napirend (30%) és a Lassú információ áramlás (30%).
  • A legfőbb pozitívumként ők is az Utazásra fordított idő és annak feszültségének elmaradását említik (52%), emellett a Hatékonyabb, elmélyültebb munkavégzés lehetőségét (39%) és a Kényelmes otthoni környezetet (39%). 

Vezetok2

  • A vezetőknek munkáltatójuktól leginkább IT támogatásra (48%) és a Jövőkép biztosítására (24%) lenne szükségük. 
  • A vezető beosztású válaszadók nagy része szeretné megtartani a részleges Home office-t (56%), de fontosnak tartják a Tudatos, rendszeres kommunikáció (21%) és az Online meetingek (17%) megtartását is.

Családos (gyermekkel együtt élő) munkavállalók visszajelzései

csalados1

  • A családos munkavállalók legfőbb nehézsége a Munka-magánélet egyensúly felborulása volt (50%), de többen említették a Felborult napirendet (25%) és a Személyes találkozások hiányát (25%) is.

csalados2

  • A legfőbb pozitívumot számukra is az Utazásra fordított idő és feszültség elmaradása (42%) jelentette. Emellett kiemelték még a Rugalmas munkavégzés lehetőségét (33%) és a Hatékony, elmélyült munkavégzés lehetőségét (33%) is.

csalados3

  • A családosok számára a legnagyobb segítséget a munkáltatójuktól a Rugalmasság (21%), az IT támogatás (21%) és a Stabil fizetés (21%) jelentené.
  • A családos válaszadók közel kétharmada (61%) szeretné megtartani a jövőben is az Otthoni munkavégzés lehetőségét, valamint a Rugalmasságot (22%) és az Online meetingeket (17%).

Generációk összehasonlítása

Elemzéseink során összehasonlítottuk az X, Y és Z generációba tartozó válaszadók visszajelzéseit.

generaciok1

  • A Személyes találkozások hiányát mindhárom generáció kiemelte a nehézségek között.
  • Az X generáció kitöltői emellett a Munka-magánélet egyensúly nehézségeit, a Negatív testi-lelki hatásokat és a Felborult napirendet emelték ki.
  • Az Y generáció kitöltőit inkább a Megfelelő munkakörnyezet és munkaeszközök hiánya valamint a Lassabb információ áramlás zavarta.
  • A Z generáció kitöltői a Megfelelő munkakörnyezet és munkaeszközök hiányát emelték ki.
  • A pozitívumokban mindhárom generáció hasonlóan gondolkodott, az Utazásra fordított idő elmaradását, a Kényelmes otthoni környezetet és Rugalmas munkavégzést hasonlóan fontosnak tartották.

generaciok2

  • A támogatás jellegében már eltérőek voltak az igények a generációk között. 
  • Az X generáció válaszadói a Rugalmasságot, az Egyértelmű vezetői kommunikációt, a Stabil fizetést és az IT támogatást várná leginkább munkáltatójától.
  • Az Y generáció az IT támogatást, az Egyértelmű vezetői kommunikációt és a Jövőkép biztosítását várják a munkáltatójuktól.
  • A Z generáció számára a Stabil fizetés és az IT támogatás jelentene segítséget.
  • A Home office részleges megtartását mindhárom generáció nagy arányban támogatja. 
  • Az X generáció válaszadói emellett javasolnák a Rugalmasság és az Online meetingek megtartását, az Y generáció válaszadói pedig a Rugalmasság és a Tudatos szervezés, kommunikáció fenntartását.

generaciok3